Wordt vetverbranding door lange duurlopen gestimuleerd?

Om aan energie te komen, verbrand je lichaam voortdurend vetten en koolhydraten. Je lichaam bezit een ruime dosis vet, maar de voorraad koolhydraten is beperkt.

Die stof zit als glycogeen verstopt in je spieren en het lichaam kan deze soort koolhydraten met weinig moeite omzetten in energie. Daarom neigt je lijf ernaar om glycogeen als eerste te gebruiken, zodat die hoeveelheid snel op is. Om dat te voorkomen is het zaak het aandeel van de vetverbranding, als bron van energie, te vergroten.

Voorraad glycogeen
Je spaart de voorraad glycogeen aanzienlijk en verbrandt meer vet dan normaal als je zonder zuurstofschuld loopt. Dat is het tempo waarbij je nog met gemakt een gesprek kunt voeren. Je loopt dan, met een ingewikkelde term, onder de anaerobe-aerobe drempel, waarbij de energieproductie nog plaatsvindt met behulp van voldoende zuurstof. Als je vaak op deze manier loopt, train je het vetverbrandingsmechanisme van je lichaam. Daardoor zal dat systeem op den duur ook bij iets hogere snelheden kunnen blijven werken en voorkom je dat er te veel aanspraak wordt gemaakt op je koolhydraatvoorraad. Van dat relatief kleine beetje snel beschikbare energie wil je immers graag profiteren als dat echt nodig is.