Oefeningen voor de pols

Het polsgewricht bestaat uit een ganse verzameling van kleine beentjes die in contact staan met de twee grote beenderen in de onderarm (spaakbeen en ellepijp). Het geheel wordt omgeven door een zakvormige structuur, het kapsel genoemd, dat tevens op vele plaatsen is verstevigd door gewrichtbanden. Het gewrichtskapsel is een zakvormige structuur die gevuld is met een kleine hoeveelheid gewrichtsvocht.

Oefeningen voor de pols, mobiliserend:

Oefening 1:
Ga rechtop aan een tafel zitten. Leg de onderarmen en handen plat op de tafel. Beweeg beide handen zover mogelijk naar je toe. Laat de onderarmen op de tafel liggen. Houd 4 tellen vast en ga weer terug. Ontspan.

Oefening 2:
Ga rechtop aan een tafel zitten. Steun met beide ellebogen op tafel en zet de handpalmen tegen elkaar aan. Schuif de ellebogen over de tafel zijwaarts terwijl de handen tegen elkaar aanblijven. Houd … tellen vast en ga weer terug.

Oefening 3:
Ga rechtop staan en zet de vingertoppen tegen elkaar aan. Breng de ellebogen naar buiten. De onderarmen zijn horizontaal en de handen wijzen naar beneden. Duw de handen tegen elkaar aan terwijl de onderarmen horizontaal blijven. Houd … tellen vast. Ontspan.

Oefening 4:
Ga rechtop aan een tafel zitten. Leg de onderarm en de hand plat op de tafel. Zet de onderarm vast met de andere arm. Beweeg de vlakke hand over de tafel zo ver mogelijk naar rechts. Houd … tellen vast. Ga weer terug en doe hetzelfde naar links.

Oefening 5:
Ga rechtop voor een tafel staan en zet de hand plat op de tafel neer met de vingers naar voren gericht. De elleboog is gestrekt. Zet de hand vast met de andere hand en trek de arm naar boven. Houd … tellen vast en laat weer los. Ontspan.

 

Rek- en strekoefeningen voor het gehele lichaam:

Oefeningen voor de hand

Oefeningen voor de onderarm

Oefeningen voor de nek

Oefeningen voor de rug

 

Copyright © 2001-2016 Fit for Work
mediation & conflicthantering, stoelmassage