Oefeningen voor de onderarm

Oefeningen voor de onderarmspieren binnenzijde (de buigers). Deze onderarmspieren buigt de pols en vingers naar binnen.

Oefening 1:
A. spierspanning
Druk de vingers van beide handen zo hard mogelijk tegen elkaar. De palmen zijn iets van elkaar; 20 seconden vasthouden.

B. stretch
Druk de handpalmen tegen elkaar en hef de ellebogen naar buiten en omhoog; de armen zijn op borsthoogte. Voel de stretch aan de binnenkant van de onderarm; 20 seconden vasthouden.

Oefening 2:
A. spierspanning
Buig één pols naar achteren en druk de vingers van die hand zo ver mogelijk naar voren tegen de andere hand, die als weerstand fungeert; 15 seconden vasthouden.

B. stretch
Buig de hand naar achteren met behulp van de andere hand, die de vingers naar achteren en omhoog trekt. Houd dit in uiterste stand 15 seconden vast. Herhaal de oefening met de andere hand.

Oefening 3:
A. spierspanning
Ga op een stoel of kruk zitten en plaats de handen naast het zitvlak met de vingers naar achteren en de duimen zijwaarts naar buiten gericht. Druk de vingers zo ver mogelijk naar beneden en probeer het lichaam omhoog te tillen; 20 seconden vasthouden.

B. Stretch
Druk de handpalmen geheel naar beneden tegen het het zitvlak in dezelfde stand als bij de spierspanning. Leun het bovenlichaam langzaam naar achteren, houd de armen gestrekt. Voel de spanning aan de binnenzijde van de onderarmen; 20 seconden vasthouden.

Oefeningen voor de onderarmspieren buitenzijde. Deze onderarmspieren strekken de pols.

Oefening 1:
A. spierspanning
Druk één hand, waarvan de vingers licht gebogen zijn, zo hard mogelijk tegen de andere arm (die als weerstand dient) of bijv. aan de onderkant van een tafel. De elleboog is hierbij in een rechte hoek gebogen. Ongeveer 20 seconden vasthouden.

B. stretch
Buig de pols zo ver mogelijk naar beneden. Strek de elleboog. Probeer ten slotte de onderarm zover mogelijk naar binnen te draaien, waarbij de vingers naar buiten wijzen (zijwaarts).

 

Rek- en strekoefeningen voor het gehele lichaam:

Oefeningen voor de hand

Oefeningen voor de pols

Oefeningen voor de nek

Oefeningen voor de rug

 

Copyright © 2001-2016 Fit for Work
mediation & conflicthantering, stoelmassage