Oefeningen voor de hand

De hand is samengesteld uit een groot aantal beenderen, spieren, pezen en ligamenten die een zeer ruime beweegelijkheid toelaten en een relatief grote kracht kunnen ontwikkelen.

Er zijn drie soorten beenderen in de hand:

  • De falangen: er zijn er 14 in totaal, deze beentjes worden gevonden in de vingers zelf. Iedere vinger heeft er drie maar de duim er heeft er maar twee.
  • De metacarpalen: daarvan zijn er vijf, ze vormen de middenhand.
  • De carpale beenderen: dat zijn de 8 beentjes die de pols vormen. Deze beentjes staan aan de ene zijde in verbinding met de metacarpalen en aan de andere kant met de onderarmbeenderen, de radius en de ulna.

Daarnaast zijn er heel veel spieren, gewrichtsbanden en pezen in de hand te vinden. Spieren zijn structuren die samentrekken en ontspannen, dit laat toe dat de beenderen in de hand kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. De pezen zijn de structuren die uit de spieren ontstaan en vervolgens op en in de botuiteinden gaan vasthechten, ze zorgen voor een stevige overgang tussen het spierweefsel en het bot.

De ligamenten (gewrichtsbanden) en de bindweefselstructuren zorgen voor een verbinding tussen de verschillende beenderen onderling.

Oefeningen voor de hand, mobiliserend:

Oefening 1:

Ga rechtop aan een tafel zitten. Leg de elleboog op de tafel. De handplam is naar boven gericht. De vingers zijn gestrekt. Rol de vingers kootje voor kootje op tot een vuist. Duw met de andere hand de vingers nog iets verder in de gebogen stand. Rol ze dan langzaam weer af.

 

Oefening 2:
Ga rechtop aan een tafel zitten. Leg de onderarm en de hand plat op de tafel. Spreid zo ver mogelijk de duim. Houd een paar tellen vast en sluit de duim weer.

Oefening 3:
Ga rechtop aan een tafel zitten. Zet de elleboog op de tafel en houd de hand met gestrekte vingers voor je. draai met de duim cirkeltjes, eerst naar links en dan naar rechts.

Oefening 4:
Ga rechtop aan een tafel zitten. Leg de onderarm en hand plat op de tafel. Spreid de vingers zo ver mogelijk. Houd een paar tellen vast en sluit ze weer.

 

Rek- en strekoefeningen voor het gehele lichaam:

Oefeningen voor de pols

Oefeningen voor de onderarm

Oefeningen voor de nek

Oefeningen voor de rug

 

Copyright © 2001-2016 Fit for Work
mediation & conflicthantering, stoelmassage