Rek en strek

Belangrijk is de gehele dag de spieren te rekken, strekken en te ontspannen. De mens doet dit niet meer van nature en moet dit in feite opnieuw leren. Bij sportevenementen ziet men dat de sporters voordat ze een prestatie gaan neerzetten de spieren, rekken, strekken en ontspannen. Werken is ook topsport bedrijven en dient daarom op dezelfde manier benaderd te worden.

  • Bij rust is de behoefte aan bloed (voedsel voor de spieren, hersenen en alle activiteiten in het lichaam) niet zo groot en de toevoer blijft daarom beperkt.
  • Bij activiteiten (dynamisch/beweging) is er een grotere behoefte aan bloed en komt er meer activiteit in de toevoer van bloed.
  • Bij inspanning zonder beweging (statisch) is er ook een grotere behoefte aan bloed maar zonder beweging komt de bloedtoevoer onvoldoende op gang.

Dit rekken, strekken en ontspannen is precies wat men de gehele dag door op kantoor ook kan (moet) doen. Als men iedere ochtend bij het opstaan 15-30 minuten rek-, strek- en ontspanningsoefeningen doet en daarna de gehele dag kleine oefeningetjes zoals hieronder staan, dan houdt men de spieren soepel.

Rek- en strekoefeningen voor het gehele lichaam:

Oefeningen voor de hand

Oefeningen voor de pols

Oefeningen voor de onderarm

Oefeningen voor de nek

Oefeningen voor de rug

 

Copyright © 2001-2016 Fit for Work
mediation & conflicthantering, stoelmassage