Welke boter is het gezondst?

Stel je staat in de winkel voor het koelvak met de boters, je wilt een gezonde soort kopen maar je wilt niet al die 40 pakjes bestuderen. Wat moet je nu nemen?

De eerste vraag is natuurlijk of het wel goed is om je brood te smeren. Tenslotte is het vet. Maar een kale boterham is minder goed dan een boterham met een gezonde soort margarine. Er zit namelijk onverzadigd vet in dat goed is voor je bloedvaten, en er wordt een flinke hoeveelheid vitamine D aan toegevoegd. Margarine is een van de weinige etenswaren waar vitamine D in zit. En voor de calorieën hoef je het niet te laten, het beleg levert meestal meer calorieën. Wat zijn de gezonde soorten?

Dat zijn niet de pakjes waar het woord “boter” op staat want dat is roomboter, dat is lekker, maar niet zo gezond. Er zit veel hard, verzadigd vet in, dat niet ideaal voor je bloedvaten. Verder zit er een hoop cholesterol in en weinig vitamine D.

Ook in die rechthoekige blokken vet met een papiertje eromheen zit hard verzadigd vet. Voor bakken en braden kun je beter zo’n flesje nemen. Daar zitten gezonde onverzadigde vetten in, en vitamine D. Het maakt niet uit welk flesje, ze zijn allemaal min of meer hetzelfde.

En dan de broodsmeersels. Ook daar maakt niet zo veel uit welke je neemt. Ze bevatten allemaal vitamine D en grotendeels gezonde soorten vet. Er zijn allerlei speciale soorten, maar die leveren meestal niet iets wat je echt nodig hebt. Wat misschien nog het vermelden waard is, is margarine met extra kalium. Kalium is een mineraal dat de bloeddruk verlaagt, het zit in allerlei soorten eten: melk, vlees, groenten, fruit. Twee boterhammen met die kaliumrijke margarine leveren evenveel kalium als 1 aardappel. Niet geweldig veel dus maar het helpt wel. Die margarine met kalium is wel duur.