Verlaag je hartslag

Lopers hebben vaak een vrij lage hartslag, en dat is goed nieuws. Hoe lager je rustpols, des te geringer het risico op hart- en vaatziekten.

hart- en vaatziekten
Het voedingsvakblad Ortho berichtte dat je hartslag veel zegt over de kans die je loopt om te overlijden aan hart- en vaatziekten. Je rustpols is hiervoor een sterke en onafhankelijke factor, zodat bij elke verlaging van je rustpols de vlag uit mag. Diverse buitenlandse onderzoekers (Kolloch, Tschöpe en Nauman) hebben aangetoond dat de kans dat je een hartinfarct krijgt, aanzienlijk afneemt bij een rustpols van onder de 75 slagen per minuut. Het zijn niet alleen mannen die van deze cijfers profiteren. Bij vrouwen met een hartslag die uitstijgt boven de 76 is het overlijdensrisico 26 procent hoger dan bij vrouwen met een polsslag van 61 slagen of lager.

Gezonde mensen
De meeste onderzoeken op dit gebied richtten zich op hartpatiënten, maar recent is ook gekeken naar de sterftecijfers van 21.834 gezonde personen. Bij elke vijftien slagen per minuut die de hartslag hoger was, steeg de kans om te overlijden aan een hartkwaal met 25 procent bij vrouwen en met 32 procent bij mannen. Er wordt nog gespeculeerd over het verband tussen de hartslag en de lagere sterftecijfers. Het is namelijk niet zo dat sportieve inspanningen leiden tot een logisch bondgenootschap tussen beide. Ook inactieve mensen kunnen van een lage rustpols profiteren.

Verlaag je hartslag
Hoe kun jij het beste je hartslag verlagen? Als je matig intensief traint en overtraining en stress weet te voorkomen, zal je rustpols dalen. Voldoende slapen en drinken helpen ook, evenals het (niet) consumeren van bepaalde producten. Omega 3-vetzuren zijn goed, cafeïne is dat niet. Onderschat het verloop van je rustpols niet: deze kan een belangrijk waarschuwingsignaal afgeven.

(Bron: Runner’s World)