Train je wilskracht en weersta de verleiding

In een wereld vol snacks op elke straathoek en chocolade en koekjes op iedere koffietafel, is het ontzettend moeilijk om weerstand te bieden tegen al die lekkernijen. Het komt aan op je wilskracht of je wel of geen koekje bij de koffie pakt. Het goede nieuws: wilskracht is te trainen!

Denk je dat je ruggengraatloos bent, omdat je geen weerstand kunt beiden als je iets lekkers wordt aangeboden? Dan is het goed om te weten dat wilskracht te vergelijken is met een spier: die kun je trainen. Dat blijkt uit onderzoek van de Florida State University.

Dit zijn drie methodes om je wilskracht sterker te maken en de verleiding van snacks, ijsjes en chocolade beter te weerstaan.

Eet tussendoortjes

Het doel: onbedwingbare honger tegengaan.

Het werkt, want: als je lang niets eet, daalt je bloedsuikerspiegel. Je trek in eten kan daardoor zo sterk worden, dat je al je goede voornemens om verantwoord te eten in één klap overboord gooit en tóch weer een zak chips open trekt. Als je iedere drie tot vijf uur iets kleins eet, blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en dat voorkomt de enorme trek die ervoor zorgt dat je onbedwingbare honger krijgt en ongezonde dingen naar binnen gaat zitten schrokken.

Maar je bloedsuikerspiegel doet meer en is ook direct verbonden met je wilskracht. Uit laboratoriumtests blijkt dat de bloedsuikerspiegel van mensen daalt als ze opdrachten doen die veel wilskracht vereisen, zoals bijvoorbeeld hun gezichtsuitdrukking onder controle houden. De mensen die na zo’n eerste test nóg een test moeten doen die veel wilskracht vergt, presteren niet zo goed meer. Hun wilskracht is duidelijk gedaald. Na een drankje met veel suiker blijkt de wilskracht bij deze mensen teruggekeerd.

Mentaal zware opdrachten, zoals jezelf beheersen of je concentreren, kosten dus erg veel energie. Het is daarom moeilijker om je wilskracht sterk te houden als je niet genoeg gegeten hebt.

Kies natuurlijk wel voor verantwoorde tussendoortjes, zoals een schaaltje magere yoghurt met wat fruit of een handje noten. Vooral amandelen zijn erg gezond.

Eet met je andere hand

Het doel: afleiding.

Het werkt, want: als je je vork met de hand oppakt waarmee je normaal gesproken niet eet, worden je handelingen automatisch trager. Je gaat je meer concentreren op de handeling van het eten. Je eet langzamer, waardoor je sneller een vol gevoel hebt. Ook je vertering wordt beter als je langzaam eet. Dat draagt allemaal bij aan gewichtsverlies, blijkt uit onderzoeken.

Bovendien wordt je wilskracht sterker als je eet met je ‘verkeerde’ hand. Ook daar is onderzoek naar gedaan. Een groep mensen kreeg een grote schaal met koekjes voor zich, waar ze niet van mochten eten. Daarna moesten ze een moeilijke puzzel oplossen. Veel van hen gaven al snel op: hun wilskracht was al op gegaan aan het weerstaan van de koekjes.

Maar toen deze groep mensen een paar weken lang constant een aantal dagelijkse handelingen had gedaan met hun niet-dominante hand, zoals tanden poetsen of de muis van de computer bedienen, werkten ze langer aan de puzzel nadat ze waren geconfronteerd met de schaal koekjes. Hun wilskracht was gegroeid.

Dat komt zo: de groep mensen oefenden in het negeren van hun eerste impuls, dus tanden poetsen of muizen met hun ‘goede’ hand, waardoor hun vermogen om ook andere eerste impulsen tegen te gaan, zoals een koekje van een schaal pakken, groeide. De resultaten waren al na drie weken heel duidelijk zichtbaar.

Natuurlijk hangt het van jezelf af of jij ook zulke resultaten boekt: het ligt eraan hoe vaak je oefent en hoe goed je dat volhoudt.

Zorg voor een goed humeur

Het doel: voorkom emotie-eten.

Het werkt, want: mensen gaan vooral teveel eten als ze zich niet happy voelen. Daarom is lekker in je vel zitten een goed middel tegen snoepen en snacken. Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Maar ook als je langere tijd niet lekker in je vel zit, kun je jezelf wel voor korte tijd even opvrolijken, waardoor je toch weerstand kunt beiden tegen dat ene ijsje of dat frietje met mayo.

Dat werkt goed, blijkt uit onderzoeken: de wilskracht van een groep mensen werd eerst afgebroken door ze in een kamer te zetten met de opdracht alleen maar radijsjes te eten, terwijl de hele kamer vol stond met snoep en koekjes. Daarna keek de ene helft van de groep naar een grappige video, terwijl de anderen naar een educatieve film keken. Tot slot moest de hele groep een moeilijke puzzel maken. De mensen die naar de grappige video hadden gekeken, presteerden duidelijk beter. Hun wilskracht had een ‘boost’ gekregen doordat ze opgevrolijkt waren door de video.

Dus surf naar een website met grappige filmpjes, of koop dat paar pumps dat je al een hele tijd wilde hebben als de drang om iets ongezonds te eten erg groot wordt. Dit zorgt misschien maar heel tijdelijk voor een goed humeur, maar het voorkomt wel emotie-eten. En wie weet: misschien word je van het niet nemen van die ene snack waar je zo’n zin in had zó vrolijk dat je ook de volgende snack niet neemt.