Sauna en vochtverlies

Als je regelmatig de sauna bezoekt, verlies je ongeveer 20 tot 40 gram zweet per minuut. Per rondje sauna dus ongeveer 0,5 tot 1,5 liter vocht. Dat is dus aanzienlijk.

Om het verlies van zoveel vocht te compenseren kun je door drinken na afloop van het rondje sauna het verloren vocht weer aanvullen. Dat is vooral van belang als je nierklachten hebt. De goede ‘dieptewerking’ van het gebruik van de sauna wordt het minst verstoord als je dit drinken kunt uitstellen tot na afloop van het rondje sauna.

Het beste is om water, vruchtensap of thee te drinken. Alcohol raden we je echt af. De alcohol wordt opgenomen in een herstellend lichaam. Datzelfde geldt overigens ook voor het nuttigen van een sigaret, waarbij de nicotine wordt opgenomen.

Zweten in de sauna spoelt je lichaam schoon
Uit onderzoek blijkt dat het uitgescheiden vocht in eerste instantie direct uit het bloed wordt gehaald. Je lichaam streeft er echter naar om de samenstelling van het bloed zo constant mogelijk te houden. Een uur na de sauna heeft het bloed, zonder dat je gedronken hebt, zich alweer hersteld. Hiervoor wordt vocht uit allerlei vet-, spier- en huidweefsels gehaald. Met het zweet worden ook melkzuren aan ons lichaam ontrokken, die bijvoorbeeld na een grote lichamelijke inspanning in de spierweefsels zijn achtergebleven.

Je lichaam wordt zo via het zweten van binnenuit als het ware ‘schoongespoeld’. Deze regelmatige opruiming van in de weefsels achtergebleven stofwisselingsresten en van stoffen die hier na ziekteprocessen zijn achtergebleven, is één van de belangrijkste diepte-effecten van het gebruik van de sauna.