Rondje sauna-de juiste stappen

Om het maximale uit je saunabezoek te halen, is het belangrijk de verschillende stappen in de goede volgorde te doorlopen. Hieronder vind je deze stappen:

  • Douchen
    Naar de sauna dient men noch met een lege, noch met een volle maag te gaan. Verder is het zinvol om aan het begin nog even gebruik van het toilet te maken. Hierdoor zal men beter van het saunabad kunnen genieten. Na het toilet maakt men nog gebruik van een warme douche om vervolgens schoon en voorverwarmd aan het saunabad te beginnen.
  • Afdrogen
    Droogt u zich goed af want een droge huid transpireert beter.
  • Warm voetbad 
    Ook een warm voetbad vóór de sauna stimuleert het transpireren.
  • Sauna
    In de sauna dient u op een badlaken te liggen dat groot genoeg is voor uw hele Iichaam. Intensief transpireren is beter dan wat minder gedurende langere tijd. Daarom kunt u het best plaatsnemen op de middelste of de hoogste bank, liefst Iiggend of zittend met de voeten op zitniveau en daar maximaal een kwartier blijven. Hierbij kunt u het best op uw eigen gevoel afgaan. Liggend voelt u de warmte aangenaam gelijkmatig. De laatste twee minuten kunt u echter beter gaan zitten, bij voorkeur op de onderste plank. Hierdoor went uw bloedsomloop aan de verticale houding en zal het bloed, als u opstaat, niet naar de benen zakken.
  • Afkoelen
    Als u uit de saunacabine komt, gaat u eerst de buitenlucht in voor een luchtbad. Uw lichaam heeft nu zuurstof nodig en de buitenlucht koelt de longen af. Afkoelen kunt verder ook doe met de Kneipp-slang of de stortdouche. Voordat u gebruik maakt van het koude dompelbad, moet u in ieder geval eerst zweet afspoelen. Bij hoge bloeddruk kunt u het koudwaterbad beter achterwege laten.
  • Warm voetenbad
    In aansluiting op de afkoeling neemt u een warm voetenbad. Uw lichaam zal hierdoor van top tot teen behaagelijk opwarmen.
  • Koelen
    Herhaalde koudwatertoepassingen trainen uw hart- en vaatsysteem en verbeteren uw weerstand.
  • Rust
    Een aansluitende rustpauze van circa 15 minuten zal hierna ontspanning bewerkstelligen en u het gevoel geven weer helemaal bij te komen.
  • Nieuw rondje 
    De volgende saunarondes ondergaat u op dezelfde manier als het eerste, alleen hoeft u zich niet telkens weer warm te douchen. Belangrijk drink tussendoor voldoende!