Ramadan: meest gestelde vragen

De ramadan is een periode van vasten, die dit jaar voor de meeste moslims duurt van 1 augustus tot 29 of 30 augustus. Moslims eten en drinken in deze periode niet tussen zonsopgang en zonsondergang. Uit vragen aan het Voedingscentrum blijkt dat mensen vaak dezelfde vragen hebben over voeding en hun gewicht tijdens de ramadan.

De meest gehoorde vragen en de antwoorden van het Voedingscentrum:

“Hoe kan het dat ik aankom tijdens de ramadan?”
Als je meer eet dan je lichaam nodig heeft, dan kom je aan. Die regel gaat altijd op, ook tijdens de ramadan. Door de zomertijd zijn er tussen zonsondergang en zonsopgang maar een paar uurtjes om te eten. Het is makkelijk om in die korte periode te veel te eten. Méér dan je normaal gesproken verspreid over een dag zou gebruiken. Het feit dat je waarschijnlijk trek hebt, draagt hier ook aan bij. Verder zijn de traditionele gerechten en hapjes meestal vrij vet en zoet, dus ook calorierijk.

“Krijg ik wel genoeg voedingsstoffen binnen tijdens de ramadan?”
Dat hangt af van wat je precies eet. Als je vooral vette, gefrituurde of zoete gerechten en hapjes neemt, dan krijg je waarschijnlijk niet alles binnen wat je nodig hebt. Daarom is het belangrijk om te variëren, zodat je genoeg koolhydraten, eiwitten, vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zorg dat je voldoende afwisselt met de volgende producten:

  • Volkorenbrood of bruinbrood
  • Peulvruchten, zoals erwten, linzen en alle soorten bonen
  • Aardappelen
  • Zilvervliesrijst
  • Groente
  • Fruit
  • Vlees
  • Vis
  • Yoghurt en andere zuivelproducten

“Waarom krijg ik snel last van buikpijn tijdens de ramadan?”
Het zou kunnen dat je last hebt van buikpijn omdat je in te korte tijd te veel en/of te snel eet. Bovendien is het zo dat de maag en darmen de hele dag rusten; gerechten kunnen zwaar vallen als je na uren ineens weer iets eet. Een tip: neem niet te veel gefrituurde en vette gerechten. Ook daarmee voorkom je maag- en darmklachten.

“Hoe stel ik de trek zo lang mogelijk uit?”
Zorg voor een stevige basis met vezelrijke producten, zoals volkorenbrood of bruinbrood, aardappelen, zilvervliesrijst, groente en fruit. Vezelrijk voedsel geeft je veel langer een voldaan gevoel dan bijvoorbeeld witbrood en witte rijst. Je hebt maar een korte periode om te eten. Veel korter dan de periode waarin je niet mag eten. Als je in die paar uurtjes vooral vezelrijke producten kiest, dan blijft de trek langer weg.