Positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties

Er bestaat een positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties. Dit blijkt uit een systematisch literatuuronderzoek van VU medisch centrum, gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine. De uitkomst van deze studie is extra interessant gezien de recente discussie om de tijd voor gym op scholen in te ruilen voor “academische vakken” zoals wiskunde en talen.

De onderzoekers opperen enkele verklaringen voor de gevonden relatie. Zo zou beweging leiden tot een verbeterde doorbloeding en dus verbeterde zuurstofvoorziening van het brein. Dat kan tevens zorgen voor meer celgroei in het brein. Ook zorgt beweging voor meer aanmaak van gelukshormonen zoals endorfines, waardoor kinderen minder stress ondervinden en zich beter voelen – en dus beter kunnen presteren.

Het literatuuronderzoek geeft echter geen antwoord op de vraag hoeveel en welke vorm van lichamelijke activiteit nodig is voor betere schoolprestaties. Is buiten spelen, schoolgym of dagelijks wandelen of fietsen voldoende voor betere leerprestaties of moet er sprake zijn van specifieke sporten? De onderzoekers willen aanvullend onderzoek doen om deze vragen te beantwoorden.

Bron: VU medisch centrum