Ondernemers worstelen met toeleveranciers.

Ondernemers uit het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) blijken de meeste juridische vragen te hebben over problemen met toeleveranciers.

Dat meldt juridisch dienstverlener DAS zaterdag naar aanleiding van een landelijk spreekuur. In totaal kwamen er 400 telefoontjes binnen van particulieren en MKB’ers. De meerderheid kwam volgens een woordvoerster van consumenten. Ondernemers blijken de meeste onzekerheid te ervaren rondom hun toeleveranciers. “Dat gaat bijvoorbeeld om goederen en diensten die te laat worden geleverd of niet aan de verwachtingen voldoen”, verklaart de woordvoerster. Op plaats twee staan interne organisatieproblemen, zoals issues met werknemers, gevolgd door problemen met klanten. “Denk daarbij aan klagende klanten en klanten die niet of niet op tijd betalen.”

Werk
Ruim de helft van de juridische vragen die particulieren stelden, heeft betrekking op werk en ontslag. Op plaats twee staan geld en grote aankopen en op plaats drie vragen rondom wonen. “Wat je ziet, is dat werk in Nederland momenteel hét thema is waar zowel ondernemers als particulieren mee zitten. Een vraag die veel gesteld wordt vanuit beide kanten is: wat kan een werkgever van een werknemer vragen? Kun je in deze tijden bijvoorbeeld verplicht worden om op andere dagen te werken?” vult de woordvoerster aan.

Te soepel
Afhankelijk van de vraag is het belangrijk om eerst te kijken wat er juridisch is vastgelegd. “Als afspraken over bijvoorbeeld levertijd op papier staan, sta je als ondernemer veel sterker. In de praktijk zien we echter dat daar nogal eens te soepel mee wordt omgesprongen.”