Neem de trap en bespaar 50% kans op diabetes.

Het Diabetes Fonds en de campagne 30minutenbewegen organiseren van 26 tot 30 september 2011 de vijfde Nationale Traploopweek. Vorige jaar was de Traploopweek een groot succes; er werd op maar liefst 800 locaties flink ‘getrapt’. Nemen de medewerkers in uw organisatie altijd de lift? Stuur ze dan nu eens week via de trap!

Dagelijks een paar minuten traplopen is goed voor de calorieverbranding en helpt om ziektes als obesitas (overgewicht) en diabetes (suikerziekte) te voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat het risico op diabetes type 2 met zo’n 50% afneemt als werknemers voldoende bewegen en gezond eten. En iedereen weet dat een betere gezondheid en conditie leiden tot een lager ziekteverzuim. Om uw medewerkers de trap op te helpen, kunt u uw organisatie inschrijven voor de Nationale Traploopweek. Ook kunt u op de website terecht voor afbeeldingen die u kunt gebruiken bij het promoten van traplopen.

Kiest u ervoor om mee te doen aan de Nationale Traploopweek, dan kunt u – naast het ophangen van posters of verspreiden van folders – ervoor kiezen om alle werknemers een e-mail te sturen. Neem daarin de volgende feiten op om de ‘trapbereidheid’ te vergroten:

  • Bij het traplopen gebruikt u zo’n 200 spieren.
  • Een half uur per dag bewegen, is beter dan één keer per week heel intensief sporten.
  • Met 15 minuten traplopen verbrandt u net zo veel calorieën als met 30 minuten joggen.
  • Regelmatig traplopen vermindert de kans op overlijden met 15%.

Om uzelf voor te bereiden op de Nationale Traploopweek is het slim om het evaluatierapport (pdf)van vorig jaar eens door te nemen.