Nachtrust….

Een goede nachtrust is essentieel om je gezond te voelen.

Hoe zorg je hiervoor?

  • De slaapkamer moet stil en donker zijn. Ook al slaap je, toch neem je veel waar. Denk aan de opkomende zon, mensen op straat, het verkeer. Schakel deze invloeden zo veel als mogelijk uit. Denk hierbij ook aan oordopjes.
  • Zorg voor een prettige temperatuur in de slaapkamer, niet te warm, maar zeker ook niet te koud.
  • Slaap op vaste tijden. Je bioritme is vrij vast en een verstoring hiervan kan slaapproblemen veroorzaken. Gemiddeld heeft een mens zeven uur slaap nodig.
  • Drink in de avond geen koffie, thee of energiedrank. Ook chocolade kan je beter laten liggen. Alcohol kan helpen om goed in te slapen, maar na een uur of drie is dit effect verdwenen en kan je slaap onrustig worden.
  • Zorg voor een prettige slaapkamer, vervang het matras om de tien jaar. En laat je slaapkamer, slaapkamer zijn en geen woon-, TV-, internetkamer.
  • Actieve mensen slapen beter. Beweeg voldoende overdag.
  • Ontspan voor je gaat slapen. Neem bijvoorbeeld een warm bad, hiermee maak je je hoofd leeg waardoor je beter slaapt.
  • Lukt slapen niet? Ga niet liggen woelen maar sta op en ga iets doen zoals het lezen van een boek, dit leidt af en zorg voor ontspanning.