Lange warming up vermindert sportprestatie

Over een warming up zijn de meningen verdeeld. Veel coaches en artsen zijn van mening dat een lange warming up de prestatie verbetert. Nu blijkt echter dat een korte warming up veel effectiever is.

“Veel sprinters, korte afstand schaatsers en fietsers zijn zeker een uur bezig met de warming up voordat ze aan de start verschijnen”, vertelt onderzoeker Elias Tomaras van de University of Calgary. “Dit leek mij altijd behoorlijk vermoeiend.”¬†Tijdens zijn onderzoek vergeleek Tomaras een standaard warming up met een kortere experimentele warming up.

Hartslag
Hij sprak met verschillende coaches en atleten om zo goed mogelijk te bepalen wat een standaard warming up was. Uiteindelijk kwam hij tot een warming up van 50 minuten op een intensiteit die varieerde van 60 tot 95 procent van de maximale hartslag.

Veel coaches en artsen zijn van mening dat een langere warming up leidt tot een hogere temperatuur in de spieren, een versnelde opname van zuurstof, een vergroot anaerobe (zonder zuurstof) metabolisme en een vergroting van de spierfunctie als er veel kracht geleverd moet worden. Weinig onderzoek laat echter zien wat de invloed is van een langere warming up op de daadwerkelijke prestatie.

Resultaat
Het onderzoek van wetenschapper Tomaras toont dat een kortere warming up van ongeveer 15 minuten leidt tot een betere prestatie dan een warming up van 50 minuten. Na de kortere warming up waren de spieren beduidend minder vermoeid en was de piekkracht ruim 6 procent hoger.

“Voor een topatleet is een verbetering van 6 procent aanzienlijk.”, legt Tomaras uit. “Op basis van dit onderzoek zou ik atleten dan ook adviseren om zich voortaan

(Bron: Corpus Mentis)