Knieklachten: lopersknie

Knieklachten kunnen het gevolg zijn van een verkeerde manier van trainen, van gebrek aan kracht of flexibiliteit. Wat moet je doen als je een knieblessure hebt?

Knieblessures behoren tot de meest gangbare klachten onder lopers en zijn vaak het gevolg van overbelasting. Ze hebben ook nog eens de ongezelligste namen. Het patellafemoraal pijnsyndroom bijvoorbeeld, of het iliotibiaal frictiesyndroom. Ook vaak voorkomend: meniscusklachten en ontstekingen van de patellapees. De oorzaken zitten meestal in de disbalans van je lichaam.

Lopersknie
Het patellafemoraal pijnsyndroom, ook bekend als de lopersknie, treedt op als je knieschijf niet in een goede, natuurlijke baan beweegt en langs andere weefsels schuurt in plaats van glijdt. De bronnen van het kwaad zijn divers. Vaak ligt de oorzaak aan je lichaamsbouw of je bewegingspatroon, maar kan ook aan je training liggen (overbelasting) of aan slechte schoenen. Een andere oorzaak is het krachtverschil in je spieren rondom je knie. Denk aan zwakke quadriceps (voorkant bovenbeen) of te zwakke, stijve of korte hamstrings (achterkant bovenbeen).

Rekoefeningen
Ook een oneffen ondergrond of blessures op andere plaatsen in je lichaam kunnen knieproblemen geven. Berucht is een schuin aflopend wegdek, waardoor de zijkant van je buitenste bovenbeen extra rek krijgt te verduren. Daar zit een lang peesblad dat loopt van je knie tot je bekken. Aan de onderkant zit een pees die in dit geval bij elke stap over een stukje bot schuurt, net boven je knie. Dat kan langdurig klachten opleveren, het veel voorkomende iliotibiaal frictiesyndroom, dat ook kan ontstaan door overbelasting of verkeerd schoeisel. Om deze klacht te verhelpen of te voorkomen zijn diverse rekoefeningen in omloop. Daarbij kruis je bijvoorbeeld de benen en laat je je bovenlichaam zijwaarts overhellen om het pijnlijke peesblad op te rekken.

Rust
In alle gevallen moet je kniepijn niet onderschatten. De genezing wordt bevorderd door rust of een verminderding van (heuvel)training, door ijstherapie, en door rekken en krachttraining van je bovenbeenspieren. Wanneer het kraakbeen in je kniegewricht te veel slijt, is er sprake van artrose. Ook het bot lijdt dan onder de slijtage. Artritis wordt er vaak mee verward, maar dat is een ontsteking van het gewricht.

(Bron: Runners World)