KLM en Urenco beste werkgevers van 2013

De winnaars van de Beste Werkgevers Awards 2013 zijn bekend gemaakt. Deze organisaties scoorden het hoogst op algemene tevredenheid.

KLM Royal Dutch Airlines (categorie meer dan 1000 medewerkers) en URENCO Nederland (minder dan 1000 medewerkers) scoorden het hoogst op algemene tevredenheid en mogen zich een jaar lang de Beste Werkgevers van 2013 noemen, blijkt uit het Beste Werkgeversongderzoek van Effectory en Intermediair. Scania en Nedmag Industries vielen in de prijzen in de categorie ‘Grootste stijger in algemene tevredenheid’.

Uitzonderlijk hoge scores dit jaar
De algemene tevredenheid van de medewerkers over de organisatie bepaalt de Beste Werkgeversscore van een werkgever. KLM behaalde in de categorie ‘meer dan 1000 medewerkers’ een 8,9 voor algemene tevredenheid, URENCO behaalde in de categorie ‘minder dan 1000 medewerkers’ een 8,9. Dit zijn uitzonderlijk hoge scores, het Nederlandse gemiddelde ligt namelijk op een 7,5, ongeveer anderhalf punt lager.

Het Beste Werkgeversonderzoek is dit jaar voor de twaalfde keer uitgevoerd om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 316 organisaties deelgenomen.

Geheim van goed werkgeverschap
Guido Heezen, directeur van Effectory en HR trendwatcher, licht het geheim toe: ‘Bij alle topwerkgevers zien we een aantal kenmerken terug. In de eerste plaats een zeer inspirerende directie, duidelijk zichtbaar in alle lagen van de organisatie. Verder weet iedereen precies wat het doel van de organisatie is en waarom het werk elke dag verzet wordt.’

‘Er is geen sprake van onnodige controle en bureaucratie, het aantal managers of managementlagen is beperkt. Er wordt veel informatie gedeeld, waardoor medewerkers zelf beslissingen kunnen nemen en er ook minder aansturing nodig is. Medewerkers hebben daarnaast veel vrijheid, specialisten en vakmensen krijgen volop de ruimte om hun ‘ambacht’ naar eigen inzicht uit te oefenen en worden telkens uitgedaagd om hun specialisme te verbeteren. Tenslotte is sociale innovatie  verankerd in de cultuur, wat wil zeggen dat de ideeën van medewerkers altijd serieus genomen worden en meewegen bij de verbetering van de organisatie.’

Reacties van de winnaars
Wat vinden de winnaars zelf van de prestaties van hun organisatie? Herkennen zij zich in de genoemde kenmerken van goed werkgeverschap die Heezen noemt? Aart Slagt, HR directeur van KLM, reageert: ‘De tevredenheid van onze medewerkers is voor ons van groot belang. We zijn ons ervan bewust dat tevreden en betrokken medewerkers meer gemotiveerd zijn om een stapje extra voor onze klanten te zetten. We vormen samen ‘de blauwe familie’, medewerkers hoor je altijd vol trots vertellen dat ze hier werken. En het is toch ook indrukwekkend als je je eigen product ziet opstijgen? Daar doen we het samen allemaal voor.’

Ook Gerard Broekman, Head of HR bij URENCO, omschrijft waarom zij zo positief beoordeeld zijn door hun medewerkers. ‘De winst voor URENCO zit bij de ontwikkeling van onze mensen. Er zijn veel mogelijkheden voor opleidingen, zodat medewerkers de kans krijgen zich te blijven ontwikkelen.’

‘Ook doen we volop aan sociale innovatie. Bij workshops schakelen we bijvoorbeeld niet alleen externe docenten in, maar zetten we ook iemand uit ons eigen bedrijf voor de groep als docent. Dat is kostentechnisch slim, maar versterkt ook de boodschap en verhoogt de betrokkenheid. Ondertussen ontwikkelt die medewerker zich bovendien op persoonlijk gebied. Het mes snijdt zo aan twee kanten.’

Grootste stijgers: Scania en Nedmag
Naast de twee absolute winnaars zijn ook de grootste stijgers bekend gemaakt: organisaties waarvan de algemene tevredenheid opvallend is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. De algemene tevredenheid van grootste stijger Scania (categorie meer dan 1000 medewerkers) nam toe (met 0,5 punt) naar een 8,0. De score van Nedmag (categorie minder dan 1000 medewerkers) zat eveneens fors in de lift, deze is toegenomen (met 1,0 punt) naar een 7,8. Een uitstekende prestatie.

(Bron: Intermediair)