Is werkgever of werknemer de eigenaar van een e-mail?

Is een werknemer verplicht om zijn e-mailbestanden aan zijn werkgever af te dragen, indien zijn werkgever daarom vraagt?

De Auteurswet bepaalt dat een werkgever het auteursrecht toekomt op alles wat een werknemer maakt dat past binnen de functieomschrijving van de werknemer. Het is daarbij niet relevant of dat dit werk thuis of op het werk door de werknemer is gemaakt. Maar hoe zit het met het eigendom van e-mails van de werknemer?

Praktijkvoorbeeld
Een werknemer bij een kantoor gespecialiseerd in arbeidsbemiddeling had zijn baan opgezegd om in dienst te treden van een concurrent. Nadat hij zijn laptop had ingeleverd bij zijn werkgever, liet het bedrijf door een bedrijfsrecherchebureau de laptop controleren.

Het bureau concludeerde dat er e-mailbestanden met waarschijnlijk bedrijfsgevoelige informatie waren verwijderd. Vervolgens eiste de werkgever dat de inmiddels ex-werknemer alle verwijderde e-mails en documenten zou retourneren. De ex-werknemer liet daarop weten dat hij alles had teruggeven.

Niet vatbaar voor afgifte
De werkgever stapte naar de rechter en eiste opnieuw alle e-mails en documenten. In hoger beroep uiteindelijk bepaalde het Gerechtshof dat de werkgever niet het eigendom bezat over de e-mails en daardoor waren de e-mails niet vatbaar voor afgifte op grond van een eigendomsrecht van de werkgever. Afgifte op grond van een eigendomsrecht is namelijk beperkt tot zaken, en e-mails en andere digitale bestanden zijn geen zaken.
Een werkgever kan een dergelijke situatie voorkomen door met zijn werknemers af te spreken dat alle digitale documenten bij het einde van het dienstverband moeten worden ingeleverd. Dan is het wel mogelijk om afgifte van e-mails via de rechter af te dwingen.

(Bron: JuroFoon)