Hoe kan het dat cola light geen calorieën bevat?

Op het etiket van een blikje cola light staat dat de frisdrank per 1000 mililiter 0,2 kilocalorieën bevat en dat er geen eiwitten, koolhydraten of vetten inzitten. “En dat zijn precies de stoffen die calorieën leveren”, legt Patricia Schutte van het voedingscentrum uit. Het aantal calorieën in een voedingsmiddel is afhankelijk van het aantal koolhydraten, vetten, eiwitten en alcohol. “Die voedingsstoffen zitten alllemaal niet in cola light, daarom is het zo dat het drankje je lichaam geen energie levert en dus ook geen claorieën.

Lidwien van der Heijden, als diëtiste verbonden aan de Universiteit Wageningen, ziet het zo: een glas water bevat geen voedingsstoffen en dus geen kilocalorieën. Cola light bestaat uit het grootste deel uit water. Verder zijn de ingrediënten, koolzuur, kleurstof, zoetstof, aroma’s, voedingszuur, zuurteregelaar, plantenextracten en cafeïne. “Lightfrisdranken zijn eigenlijk gewoon water met wat kleur-, geur- en smaakstoffen erin”, vat Van der Heiden samen, “en dat zijn geen energieleverende voedingsstoffen.”

Een glas gewone cola bevat wel voedingsstoffen die energie leveren: 98 calorieën. Dit komt door de koolhydraten, in dit geval afkomstig uit de suiker in de frisdrank. Het lichaam zet die suiker om in vetcellen.

Dat vanille geen calorieën bevat, is volgens Schutte van het voedingscentrum op dezelfde manier te verklaren. “Je gebruikt slechts een heel klein beetje van het merg uit een vanillestokje en dat geeft heel veel smaak. Vanille is net als de stoffen uit cola light een smaakstof”, legt ze uit. “Je gebruikt er zo weinig van, dat het geen energie voor het lichaam oplevert.”Het aantal calorieën is dus te verwaarlozen.

Van calorievrije pindakaas hebben beide voedinsgsdeskundigen nog nooit gehoord. “Het lijkt mij zeer sterk”, zegt Schutte. “Pindakaas bestaat uit gemalen pinda’s, die bevatten eiwitten.” Wel weet ze van het bestaan van caloriearme pindakaas, daar zitten minder eiwitten of vetten in. Soms is een gedeelte van de suiker in de producten vervangen door door een andere stof.