Hoe gedragen partijen zich in de dramadriehoek?

Als een relatie veel energie kost dan kan de oorzaak een destructief patroon zijn dat we de dramadriehoek noemen. De dramadriehoek kan voorkomen in zowel privé als zakelijke relaties. Ook in partner-relaties komt dit helaas veel voor. Er zijn drie rollen te onderscheiden: de redder, het slachtoffer en de aanklager. De dramadriehoek is ontleend aan de Transactionele Analyse (TA), een benadering bedacht door Eric Berne in die jaren 50

Je herkent de positie aan verbale en non-verbale communicatie.
1. het slachtoffer zit er verslagen bij, neergeslagen ogen en laat de schouders letterlijk en figuurlijk hangen. Kenmerkende opmerkingen zijn; Ik kan er niks aan veranderen. Het is me allemaal overkomen. De wereld is oneerlijk.
2. De aanklager toont zich vaak onrustig en geïrriteerd en draait op zijn stoel of banjert heen en weer. Kenmerkende opmerkingen zijn: de mensen van hiernaast, sporen niet echt! Ze draaien harde muziek, elke dag de BBQ aan. Wat een aso’s.
3. De redder toont zich rustig en soms ook verongelijkt. Zit als het ware op het puntje van de stoel, wil de ander steunen, soms ook fysiek door een arm om de ander heen te slaan of een hand van de ander vast e pakken. Kenmerkende opmerkingen zijn: ik help je wel even, laat mij het maar doen. Of: ik wil je alleen maar helpen hoor. Het is goed bedoeld hoor.

De dramadriehoek is dynamisch, dat wil zeggen dat de verschillende posities elkaar nodig hebben.

  • Zonder slachtoffer geen redder.
  • Zonder redder geen slachtoffer
  • Zonder slachtoffer geen aanklager