Hoe blijf je optimistisch bij ontslag?

Als je bang bent voor ontslag, kan dat veel stress en onzekerheid geven. Hoe blijf je optimistisch, ook als je inderdaad ontslagen wordt?

Volgens een onderzoek van Randstad Werkmonitor is in Nederland de angst voor ontslag nog nooit zo groot geweest. Ruim een kwart (26%) van alle werknemers houdt er serieus rekening mee zijn baan te verliezen. Als alle voorspellingen in deze onzekere economische tijden uitkomen krijgt 1 van elke 10 Nederlanders te maken met ontslag. Nog meer mensen ervaren stress op hun werk van de dreiging van mogelijk ontslag of een reorganisatie. Je kunt behoorlijk last krijgen van de zorgen en de langdurige stress die je daarbij kan ondervinden.

Lichamelijke klachten
In een onlangs door de vakbond FNV uitgevoerd onderzoek blijkt dat vooral stress, vermoeidheid, spanningen in het gezin en slapeloosheid veel voorkomen bij mensen die gebukt gaan onder reorganisaties of ontslagdreiging. Langdurige stress kan leiden tot concentratieverlies, een hogere bloeddruk en zelfs een grotere kans op hart- en vaatziekten. Stresshormonen zoals adrenaline en cortisol kunnen indirect bloedwaarden van cholesterol en glucose verslechteren en daarmee diabetes type 2 in de hand werken.

Effecten werken lang door
Uit een groot onderzoek door de Amerikaanse Harvard School of Public Health blijkt dat ontslag een langdurige negatieve invloed kan hebben op je gezondheidstoestand. Van de onderzochte proefpersonen had 83% na het ontslag te kampen met nieuwe gezondheidsklachten. De effecten waren bij veel mensen vaak een jaar na het ontslag nog meetbaar, zelfs als de ontslagen persoon al weer een andere baan had.

Als je ontslagen wordt
Het verlies van je baan is niet alleen slecht voor je lijf, maar kan ook een flinke aanslag betekenen op je zelfvertrouwen. Ineens lijken allerlei zekerheden weg te vallen. Bij sommige mensen kan het zelfs traumatisch zijn. De mate waarin je onder ontslag gebukt gaat, hangt voor een groot deel af van hoe jij en je omgeving tegen ontslag aankijken. Volgens loopbaancoach Erik Schutten kom je bij een ontslag in een crisis terecht, die je in fases moet verwerken. Eerst komen woede en verdriet, maar daarna moet er ook tijd zijn voor dromen en vooruitkijken. Volgens Schutten is een crisis een goede gelegenheid om na te denken over wat je werkelijk wilt.

4 tips om het initiatief naar je toe te trekken

1) Blijf optimistisch
Laat je bij dreigend ontslag niet lamgeslagen naar de slachtbank leiden. Bedenk dat piekeren, angst en neerslachtigheid niet alleen ongezond zijn, maar je ook belemmeren in je zoektocht naar nieuwe mogelijkheden. Probeer je ontslag niet te zien als een zwart gat, maar als start voor iets nieuws.

2) Bereid je voor
Bedenk dat je meer bent dan je baan. Veel mensen ontlenen hun identiteit alleen maar aan hun baan en status. En dat is verstikkend, zegt loopbaancoach Erik Schutten. Je hebt meer talenten en interesses dan je zelf denkt. Door je huidige (of net verloren) baan kwam je juist niet aan al je talenten toe. Kijk eens naar je CV en vraag jezelf af welke richting je op wilt gaan. Waar liggen je kwaliteiten? Doe eens een loopbaanonderzoek als je er zelf niet uitkomt. Houd alle opties open. Schrijf je in op banensites op internet. Misschien wilde je altijd al voor jezelf beginnen. Of wellicht kun je bij je huidige baas nog een nieuwe opleiding volgen. Volgens “droombaangoeroe” Huub van Zwieten ervaren veel mensen hun ontslag achteraf als een zegen. Zijn belangrijkste tip: Ontdek bij jezelf, nog voor je dreigende ontslag, wat je echt leuk vindt om te doen en ga er dan voor.

3) Krop gevoelens niet op
Volgens psychologen heel belangrijk: bespreek je onzekerheden met je naaste geliefden en maak ook duidelijk dat je elkaar niet in de put moet praten. Zorg dat je zakelijke netwerk en je privé-omgeving er van op de hoogte is dat je openstaat voor een nieuwe loopbaan. Straal geen wanhoop uit, maar toon vooral je bereidheid om iets nieuws aan te pakken.

4) Pak stress aan
Het is goed om te beseffen dat je gevoelens van woede en verdriet opslaat in je lichaam en dat je daarvoor een uitlaatklep moet zoeken. Praten over je problemen helpt, maar je doet je lichaam en geest ook een plezier als je de stress weg kunt sporten. Ga fietsen, hardlopen, squashen met een collega of vier je ergernissen bot op de gewichten van de sportschool. Je lichaam in beweging zetten is volgens het ontslagonderzoek van de Harvard School of Public Health de beste wijze van stressreductie.

(bron: dokterdokter.nl)