Hoe blijf je kalm bij conflicten?

Mediation op het werk en Coaching op het werk wordt vaak ingezet bij conflicten op de werkvloer.

Wanneer men emotioneel reageert dan kan een conflict makkelijk ontaarden in een vervelende ruzie. “Tel tot 10″ is een veelgehoord advies, maar dat is slechts één van de tien stappen die je kunt zetten om kalm te blijven en het conflict in een prettige sfeer op te lossen.

Hoe kan je kalm blijven bij conflicten:

1.Onderzoek je gedachten
Soms ontaardt een kleine irritatie bijna automatisch in een grote strijd. Ga voor jezelf na welke gedachten er bij je opkomen als je zo’n irritatie voelt. Waar word je zo boos van? Door afstand te nemen kun je er neutraler naar kijken en het probleem rustig oplossen.

2. Leef je in de ander in
Als iemand zich anders gedraagt dan jij zou willen, bekijk de situatie dan eens van de andere kant. Als een collega niet mee gaat met de lunchwandeling dan houdt hij misschien niet van wandelen of leest hij liever een boek in de lunchpauze om tot rust te komen.

3. Wees niet te streng voor jezelf
Soms zegt iemand iets tegen je dat hard aankomt. Maar waarom eigenlijk? Van goede kritiek kun je juist iets leren over jezelf en de ander. Overdrijf de betekenis niet: als iemand je een verwijt maakt dan draait het meestal om je gedrag, niet om jou als persoon. Durf je minder fraaie kanten onder ogen te zien zonder jezelf naar beneden te halen.

4. Durf je eigen beslissingen te nemen
Een conflict is vaak bedreigend door het idee dat jouw wensen en verlangens ondermijnd worden, je de strijd verliest en iemand anders macht over je uitoefent. Maar je bent niet het slachtoffer van de situatie en je bent vrij om je eigen beslissingen te nemen. Als iemand iets van je vraagt waar je weinig voor voelt, onderhandel dan over een oplossing of zeg gewoon ‘nee’.

5. Krop je ergernis niet op
Trek aan de bel vóór de spanning te hoog oploopt en vertel de ander waar je een probleem mee hebt.

6. Geef concreet aan wat je wilt
Ruzie ontstaat vaak door jij-verwijten met woorden als ‘altijd’ en ‘nooit’ (‘jij ruimt nooit iets op’), persoonlijke beschuldigingen (‘je bent zo slordig’) of zelfs dreigementen. Daar bereik je niks mee. Je kunt beter beleefd blijven en concreet aangeven wat je van de ander wilt, liefst met een ik-boodschap. ‘Ik zou het fijn vinden als je een keer per week de rapportage wilt toemailen’.

7. Praat in de wij-vorm
Door te praten over ‘ik’ en ‘jij’ benadruk je de tegenstellingen. Praat liever over oplossingen in de ‘wij’-vorm. ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat je alle cijfers aangeleverd krijgt voor de wekelijkse
rapportage?’ Je zult zien dat de ander meestal welwillend reageert op wij-oplossingen.

8. Toon je gevoelens en luister
Misschien voelt het ongemakkelijk, maar door je gevoelens te laten zien en naar de ander te luisteren kun je uit het conflict stappen. ‘Ik vind het vervelend dat we zo zitten te kissebissen. Hoe kunnen we dit samen oplossen?’

9. Ken je eigen reactiepatroon
Als je weet hoe je in een conflict meestal reageert, dan kun je op zo’n moment kiezen voor een andere reactie. Bijvoorbeeld jezelf inhouden in plaats van meteen boos reageren, of een gesprek aangaan in plaats van weglopen.

10. Tel tot tien
Als een conflict toch uit de hand dreigt te lopen, dan kun je het beste even helemaal niets doen. Tel tot tien of neem een time-out. Verwerk je boosheid of verdriet, voordat je het conflict probeert op te lossen.

Voor verdere informatieklik op mediation op het werk of coaching op het werk.