Helft werknemers bezorgd over risico’s social media

Ruim de helft van de werkende Nederlanders (54 procent) is bezorgd over het mixen van werk en privé op sociale netwerken.

Dat blijkt uit recent onderzoek van Monsterboard.nl onder ruim 4000 volwassenen. Het onderzoek is uitgevoerd in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland. De bezorgdheid blijkt in de rest van Europa nog een stuk hoger; Franse medewerkers maken zich het meeste zorgen (79 procent), gevolgd door Duitsland (74 procent) en Groot-Brittannië (56 procent).

Het mixen van gesprekken en content (zoals foto’s) van vrienden met professionele contacten verontrust werknemers het meest. Het meest voorkomende probleem zijn collega’s die vrienden willen worden op privé sociale netwerken (18 procent).

Carrièredoeleinden
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders hun online sociale netwerken veelvuldig inzet voor carrièredoeleinden. Zowel zakelijke als privénetwerken worden ingezet. Precies de helft van de ondervraagden (50 procent) geeft aan via social media vacatures door te sturen aan vrienden. 44 procent zoekt zo een ingang bij interessante bedrijven. Tevens vindt 44 procent het prima dat via social media met hen contact wordt gezocht. 37 procent informeert vrienden via social media over de eigen carrière-ervaring, prestaties of interesses.