Gezond genieten tijdens de 4daagse

Morgen gaat de 4daagse weer van start, voeding en verzorging onderweg:

Voeding en vocht
– Neem 1½ uur voor de tocht een goed stevig ontbijt.
– Houd een vast en regelmatig eetpatroon aan, drink vóórdat u dorst krijgt.
– Drink regelmatig water, thee of sportdranken. Koolzuurhoudende (fris)dranken zijn minder geschikt. Het gebruik van alcohol wordt ontraden, omdat de combinatie van alcohol en lichamelijke inspanning uw gezondheid kan bedreigen.
– Eet onderweg worst, soep of bouillon of brood met rookvlees.
– Neem bij terugval een energiesnoepje met druivensuiker en eet vervolgens iets.
– Tenslotte, het gebruik van opwekkende en kalmerende middelen wordt met nadruk ontraden.

Wat neemt u mee onderweg?
– Eten en drinken.
– Materiaal voor het behandelen van blaren.
– Vaseline, zonnebrandcrème en toiletpapier.

Voetproblemen?
Voetproblemen kunnen de pret tijdens het wandelen behoorlijk drukken. Als u last heeft van uw voeten, ga dan eens langs bij een voetspecialist. Deze kan u voorzien van goed advies.
Enkele tips die ook een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van uw voetproblemen:
– Neem dagelijks enkele minuten een koud voetenbad, hierdoor wordt de huid van de voeten gehard.
– Verzorg uw voeten goed, zorg dat ze eeltvrij zijn en knip u teennagels recht en niet te kort af.
– Als u last heeft van (te) zachte voeten, wrijf ze dan regelmatig in met glycerine of kamferspiritus en zet er elke dag even een koude waterstraal op. Gebruik geen zeep want dat maakt de voeten zachter!
– Heeft u last van zweetvoeten? U kunt uw voeten voorafgaand aan het wandelen inwrijven met talkpoeder of speciaal voetpoeder. Gebruik niet teveel poeder. Inwrijven met kamferspiritus kan ook helpen, dit moet u dan echter wel enkele weken volhouden.

Een aantal tips om blaren te voorkomen of behandelen
– Wilt u lange afstandswandeltochten of meerdaagse tochten gaan wandelen, bouw dit dan rustig op zodat uw voeten (en de rest van uw lichaam) aan de belasting kunnen wennen.
– Draag goede sokken en schoenen.
– Loop nieuwe schoenen goed in, zodat uw voeten kunnen wennen aan het nieuwe schoeisel.
– Indien u nieuwe schoenen heeft kunt u de gevoelige plekken van uw voeten afplakken met sporttape. Zorg dat bij het afplakken geen ribbels ontstaan, deze kunnen weer blaren veroorzaken.
– Inlegzolen kunnen blaargevoelige plekken ontlasten. Er zijn diversen maten en soorten.
– Wanneer u toch een blaar krijgt: ontsmet de blaar en zijn omgeving. Prik met een steriele naald de blaar aan de basis door (aan twee kanten). Druk met een watje vanuit het midden van de blaar al het vocht eruit. Smeer deze daarna met jodium of betadine in. Plak tot slot de blaar en omgeving met een blarenpleister dakpansgewijs af. Verwijder nooit de huid bij een blaarbehandeling!!! Onderzoek uw sokken en schoenen naar de eventuele oorzaak voor het ontstaan van een blaar. Verwijder de blarenpleister na de wandeling voorzichtig zonder de huid te beschadigen!

Lichaamsverzorging
– Zorg dat uw lichaam in een goede conditie verkeert.
– Smeer zuurvrije vaseline op die plaatsen van het lichaam waar huid tegen huid of huid tegen kleding schuurt (oksels, liezen, rond de tepels).
– Voorkom verbranding van de huid.
– Ga niet lopen met koorts.

Voorkom blessures
– Ga niet te snel van start, geef uw spieren de gelegenheid om warm te worden.
– Kramp in uw kuit is gemakkelijk te verhelpen door met de ene hand de voorvoet omhoog te drukken (dus naar het scheenbeen toe) en met de andere zachtjes in de kuitspieren te knijpen.
– Rust op tijd en ga hierbij niet op de koude grond gaat zitten (de spieren koelen daardoor snel af en worden stijf). Als u het gevoel heeft dat uw benen zwaar worden, neem dan tijd om alle beenspieren te rekken. Zo geeft u de spieren even rust en na het rekken van de spieren zullen uw benen prettiger aanvoelen.

En geniet!