Fabels over rugpijn

Bij rugpijn moet je zo min mogelijk bewegen en op een harde vloer slapen…Er gaat veel onzin rond over het bestrijden van rugpijn.

Heel veel mensen hebben er wel eens last van en sommigen zelfs langdurig: rugpijn. Waar de rugpijn vandaan komt is voor veel mensen een mysterie. Misschien gaan er daarom zoveel fabels rond over het ontstaan en voorkomen van rugpijn. Wat moet je nu wel geloven en wat niet? De 6 meest hardnekkige fabels over rugpijn ontmaskerd:

Fabel 1: Altijd rechtop zitten voorkomt rugpijn

Natuurlijk is onderuit gezakt zitten niet goed voor je rug. Maar te lang kaarsrecht zitten, kan ook de nodige pijn in je rug veroorzaken. Te veel zitten is gewoon niet goed voor je rug, of je nu recht zit of schuin. Als je werk hebt waarbij je veel moet zitten, probeer dan af en toe staand te telefoneren of te lezen.

Fabel 2: Een hard matras is het beste voor je rug
Het gebeurt echt, mensen die met rugpijn op een harde vloer gaan slapen. Het is een hardnekkig gerucht dat dit rugpijn zou verhelpen. Het verschilt echter per persoon wat voor matras/ondergrond het beste is voor je rug. Dit kan liggen aan je slaaphouding, slaapgewoontes en de oorzaak van je rugpijn. Het is dus niet per definitie zo dat een hard matras beter is voor mensen met rugpijn. Uit Spaans wetenschappelijk onderzoek kwam zelfs naar voren dat een medium-stevig matras beter was voor mensen met langdurige rugpijn dan een hard matras.

Fabel 3: Beweging is slecht bij rugpijn
Wetenschappelijk onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat bewegingsangst de belangrijkste oorzaak is van het chronisch worden van acute rugpijn. Regelmatig bewegen kan rugpijn juist voorkomen. Als je rugpijn hebt door acuut letsel dan zal de dokter je waarschijnlijk aanraden om met een licht bewegingsprogramma te beginnen en deze geleidelijk op te voeren naar een meer intensieve workout.

Fabel 4: Zware dingen tillen veroorzaakt rugpijn
Het gaat er niet noodzakelijkerwijs om hoeveel je tilt, maar hoe je tilt. Het spreekt voor zich dat je niet in je eentje een zware kast moet gaan tillen, want dat is vragen om rugpijn. Maar als je de juiste tiltechniek gebruikt, kun je een hoop ellende met je rug voorkomen. Voor het tillen ga je door je knieën met een rechte rug. Strek je benen om het object van de grond te krijgen. Buig of draai tijdens het strekken van je benen niet je rug.

Fabel 5: Je moet in bed blijven liggen tot de rugpijn weg gaat
Als je rugpijn is veroorzaakt door bijvoorbeeld een val, dan is het verstandig om te rusten. Maar het is een mythe dat je in bed moet blijven liggen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die na acute rugpijn bedrust houden, veel langer last hebben van rugpijn dan mensen die op een normale en rustige manier doorgaan met hun dagelijkse activiteiten. Langdurig liggen kan de rugpijn dus zelfs verergeren.

Fabel 6: Dunne mensen krijgen geen rugpijn
Dat mensen met overgewicht eerder last van rugpijn krijgen, wil niet zeggen dat slanke mensen geen last hebben van rugpijn. Iedereen kan rugpijn krijgen. Het is zelfs zo dat te dunne mensen meer kans hebben op rugpijn, omdat ze last krijgen van botontkalking. Hierdoor worden botten broos en breekbaar.