Eten en emoties

Eet je omdat je honger hebt of is er meer aan de hand? Leer de emoties herkennen die je tot snaaien aanzetten.

Van jongs af aan hebben we geleerd eten aan troostende, belonende of opbeurende emoties te koppelen. Had je verdriet, dan kreeg je een snoepje. Een avondvierdaagse werd beloond met een snoepketting. En had je pijn dan werd je getrakteerd op een ijsje. In feite verandert er niet veel voor volwassenen. Na een stressvolle dag ontladen mensen zich vaak met een snack. En eenzaamheid eet je weg met een zak chips. Overeten wordt voor 75% veroorzaakt door emoties. Leer daarom de emoties te herkennen die jou tot onnodig eten aanzetten.

Emotie 1: Verveling

In deze moderne maatschappij zijn er altijd dingen te doen of te beleven. Er bestaan honderden tv-kanalen. En met de mobiele telefoon kun je op het Internet surfen, spelletjes spelen en je aansluiten bij sociale netwerken. Toch voelen veel mensen zich verveeld. En deze verveling eten we weg. Eten geeft je een goed gevoel en het slijt de tijd. Snaaien door verveling gaat vaak onbewust. Onder het zappen eet je een zak chips leeg zonder dat je het door hebt. En tijdens een werkdag waar geen einde aan lijk te komen, blijf je in de snoeppot graaien.

Emotie 2: Stress
Stress veroorzaakt vaak een naar gevoel in de buik wat emo-eters verwarren met honger. Je gaat dan net zo lang eten tot het gevoel weg is. Het nadeel aan eetbuien door stress is dat ze extra gewichtstoename veroorzaken. Door stress gaat het lichaam vanzelf over op een overlevingsmodus. Een gevolg daarvan is dat je lichaam zuiniger met energie omgaat. Je kunt dan met minder eten toe, terwijl jij hetzelfde blijft eten. Daarnaast wordt tijdens stressvolle periodes meer van het stresshormoon cortisol aangemaakt, waardoor je meer trek krijgt. En wat is er fijner in tijden van stress dan troostvoedsel als chocolade of chips?

Emotie 3: Eenzaamheid en verdriet

Verdriet en eenzaamheid gaan hand in hand. Door eenzaamheid voel je je verdrietig. En door verdriet ben je geneigd je nog meer terug te trekken. Helemaal als je bijvoorbeeld een verlies moet verwerken of veel tijd in je eentje doorbrengt. Het lichaam van emo-eters kiest voor de makkelijkste weg om van dat nare gevoel af te komen: eten. Door troostvoedsel komt namelijk de blijmakende stof endorfine vrij die rotgevoelens dempt. Hierdoor vermijd je de confrontatie met de kern van je verdriet.

Emotie 4: Teleurstelling

Je probeert af te vallen, maar de weegschaal geeft geen pondje minder aan. Je partner heeft je verlaten of je hebt die ene baan niet gekregen. Je zwelgt in zelfmedelijden en plundert vervolgens de voorraadkastjes. Dit komt omdat je hersenen voedsel aan een gevoel van troost heeft gekoppeld.

Emotie 5: Geluk
Verrassend genoeg kan een tevreden gevoel bij sommige mensen ook leiden tot onnodig eten. Dit heeft te maken met het beloningsgevoel dat mensen aan eten koppelen. Het leven gaat goed dus ik verdien dit. Ik kan me eindelijk ontspannen dus ik neem een vierde margarita.

(bron: dokterdokter.nl)