Een rustige ademhaling is de basis van ontspanning

Ademen is een levensvoorwaarde. Door te ademen vervoeren we zuurstof door ons lichaam en verwijderen we afvalstoffen, zoals koolzuur, door uit te ademen. Als je niet goed uitademt raak je de afvalstoffen maar voor een deel kwijt. Deze overgebleven afvalstoffen hopen zich in je lichaam op waardoor je vermoeid raakt en je levenslust afneemt. Als je opgewonden of angstig bent, heb je een ‘hoge’ ademhaling. Je ademt dan versneld in- en uit waardoor je voornamelijk de borstspieren en sleutelbeenderen gebruikt. Op deze manier moet je je veel inspannen en krijg je relatief weinig lucht. De buikademhaling is onze natuurlijke manier van ademen die weinig moeite kost en veel lucht oplevert.

Hoe adem jij? Gaat tijdens het inademen vooral je borstkas of je buik op en neer? Hieronder volgen tips voor een goede buikademhaling:

  • ga makkelijk zitten of liggen;
  • sluit je ogen;
  • leg nu je handen op je buik en voel hoe je buik op en neer gaat;
  • adem door je neus in en laat de buik opbollen; controleer met je handen of je buik uitzet en voel hoe makkelijk de lucht naar binnen stroomt; houd de lucht even vast en adem geleidelijk weer uit en voel met je hand je buik weer platter worden;
  • probeer nu langer uit te ademen dan in te ademen;
  • tel bij het in- en uitademen;
  • wacht even voordat je weer inademt;
  • herhaal deze oefening regelmatig.

Opdracht: Oefen bovenstaande ademhalingsoefening elke dag twee keer gedurende 5 minuten.