Een ijzersterke eerste indruk door 8 gouden adviezen.

Je hebt maar een keer de kans een ijzersterke indruk te maken

Mensen vormen zich razendsnel een mening over je en hebben daarna moeite om die bij te stellen. De commerciële vuistregel ‘je hebt maar een keer de kans een ijzersterke indruk te maken’ gaat bijna in 99,9% van gevallen op. De onderstaande acht gouden adviezen zorgen voor een eerste ijzersterke indruk.

Acht gouden adviezen

Deze acht adviezen zijn achtereenvolgens de eerste indruk, het referentiekader, effectieve communicatie, lichaamstaal, schenk aandacht, wees vriendelijk, vat samen, luister actief. Wees je hiervan bewust, pas het toe en plaats jezelf professioneel op het podium.

1 De eerste indruk
Wees je bewust van de eerste indruk. Die maak je namelijk altijd. De beste eerste indruk maak je door je kleding en gedrag aan te passen bij de stijl van de mensen die je ontmoet. Mensen vormen zich binnen enkele seconden een beeld van hun gesprekspartner. Vervolgens verwachten ze dat je je zult gedragen volgens het beeld dat zij zojuist hebben gevormd. Alle informatie die daarbij past nemen ze bewust waar. Alles dat niet past bij hun verwachtingen negeren zij.

2 Het referentiekader (lees denkraam)

Respecteer en houd rekening met de opvattingen en ideeën van je gesprekspartner. Maar uiteraard niet tot in het oneindige. Bedenk dat ieder mens zijn eigen referentiekader heeft. Zijn kijk op de wereld, zoals die gevormd is door zijn kennis, (werk)ervaring, geloof en bijgeloof.

3 Effectieve communicatie

Effectieve communicatie staat of valt bij eenvoudig en overtuigend praten. Dat bereik je door selectief te zijn. Mensen kiezen doorlopend hoe en wat zij waarnemen, hoe zij zich informeren en communiceren. Wees selectief bij het geven van informatie en ben ‘to the point’.

4 Lichaamstaal

Non-verbale signalen hebben een vijfmaal zo sterk effect als de verbale. Je lichaamstaal kan je mondelinge boodschap kortom krachtig ondersteunen. Maar ook volledig onderuit halen. Stem af op je gesprekspartner door een aandachtige luisterhouding en door te glimlachen. Het effect van je lichaamstaal in een opvallend cijfer: Minstens 70% van de communicatie tussen mensen verloopt via lichaamstaal.

5 Schenk aandacht

Ieder mens is gevoelig voor oprechte aandacht. Ook de zakelijke banden met je klanten zijn erbij gebaat. Alle aandacht signalen dragen bij aan het opbouwen van een goede verstandhouding. Dus zorg voor een aandachtige houding, laat blijken dat je luistert en stel relevante vragen.

6 Wees vriendelijk

Wees je bewust van het nog altijd geldende gezegde: wie goed doet, goed ontmoet.
Om vriendelijkheid uit te drukken is er een Engelstalig ezelsbruggetje voor non-verbale signalen: s.o.f.t.e.n.:
– Smile = glimlach
– Open posture = open houding
– Forward lean = leun naar voren
– Touch = raak aan (N.B. met mate!)
– Eye contact = oogcontact
– Nod = knik

7 Vat samen

Blijf regisseur over het gesprek door consequent de besproken hoofdpunten van het gesprek samen te vatten. Daarmee bereik je onder meer ruimte voor je gesprekspartner om aanvullingen aan te brengen. Een controle mogelijkheid voor jezelf: Heb ik alles goed begrepen? Win je tijd om zo nodig een vervolgvraag te bedenken.

8 Actief luisteren

Velen horen goed maar luisteren slecht. Onderscheid je daarom door goed en actief te luisteren. Bij actief luisteren is het de kunst onbevooroordeeld te zijn, niet over andere dingen na te denken of af te dwalen. Het is bekend dat je ongeveer drie keer zo snel kunt luisteren als praten. Daardoor is de kans aanwezig dat je gaat afdwalen. Concentreer je dus op wat de ander precies zegt en op wat dat betekent. Actief luisteren is stilstaan bij wat de ander zegt, niet erop vooruit lopen.

Veel plezier bij het toepassen van bovenstaande acht gouden adviezen.