Diëten of sporten?

Wat is nou eigenlijk beter: diëten of sporten? Het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken. Wil je slanker worden? Ziektes voorkomen? Of wil je je vooral gezonder voelen? Het doel en het middel vind je hier op een rijtje.

Je wilt afvallen. Ga dan… diëten

Uit onderzoek blijkt dat het veel makkelijker is om een kleiner maatje te krijgen door minder te eten dan door te sporten. Het is een kwestie van discipline natuurlijk, om 500 calorieën per dag van je menu te schrappen. Maar iedere dag een uur lang in de fitness staan zweten om diezelfde 500 calorieën kwijt te raken, kost een stuk meer tijd en energie. Overigens is het wel essentieel om ook te sporten als je dat kleinere maatje wilt houden.

Je wilt meer energie hebben. Ga dan… sporten
Door sporten komen er stofjes in je hersenen vrij waar je energie van krijgt: dopamine en noradrenaline zorgen daarvoor. Mensen die regelmatig sporten hebben veel meer energie dan mensen die niet sporten.

Je wilt het risico op een hartkwaal tegengaan. Ga dan… diëten
Er is één voedingsstof die de kans op een hartkwaal aanzienlijk verkleint. En dat is omega 3 vetzuur. Uit studies naar het effect van omega 3 vetzuur blijkt dat de stof de kans op een hartkwaal met maar liefst 64 procent vermindert. Omega 3 vetzuur zit vooral in vis. Voeg dat dus in voldoende mate toe aan je dieet. Overigens is sporten ook niet slecht als je een hartkwaal wilt voorkomen: van sporten wordt je hartspier sterker.

Je wilt diabetes voorkomen. Ga dan… sporten
Sporten én diëten is het beste middel om een gezond gewicht te krijgen en te houden – waardoor je de kans op diabetes aanzienlijk verkleint. Maar sporten heeft een groter effect: actieve spieren zuigen glucose uit het bloed om als brandstof te gebruiken, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Je wilt kanker voorkomen. Ga dan… diëten én sporten
Een grotendeels vegetarische eetstijl en regelmatig sporten is de gouden tip om kanker zoveel mogelijk te weren. Uit studies blijkt zelfs dat hoe regelmatiger je sport, hoe groter de bescherming tegen kanker is.

Je wilt je stemming verbeteren. Gan dan… sporten
Je twintig minuten lekker in het zweet werken is al voldoende om je humeur voor maar liefst twaalf uur goed te houden. Daarom is sporten ook een goed medicijn voor mensen die zich depressief voelen. Sporten kan zelfs zorgen voor veranderingen in je hersenen, waardoor je beter gewapend bent tegen stress.