Deze 5 manieren van werken maken je ziek

Om gezond te blijven als harde werker dienen er een aantal zaken in acht worden genomen. Voelt je rug gebroken aan, dan zit je de hele dag achter je bureau zonder beweging. Zie je bleek, dan eet je teveel vette troep om je honger te stillen. En als je je niet uitgerust voelt de volgende ochtend, waarschijnlijk zit je dan ‘s nachts nog aan een project te werken.

Hier de 5 slechte gewoonten op een rij. Als je er wat aan doet, dan verbeter je ook je resultaten:

1. Schoenen kunnen energie afknellen. Zorg dat je een extra paar makkelijke schoenen op je werk hebt staan. Trek die aan als je geen representatieve verplichtingen hebt.
2. Chronisch slaaptekort. Regelmatig nachtbraken kan je cognitieve functies laten ontsporen. Helder denken is er dan niet meer bij en leren kost moeite. Lastig is dat mensen met slaaponthouding dat niet meer redelijk kunnen beoordelen. De enige manier om hier aan te ontkomen is slapen.
3. Ontbijten. Als het ontbijt wordt overgeslagen vertel je het lichaam dat concentratie en energie er vandaag niet inzitten. Je gaat je wel overeten bij de lunch om het in te halen. Dat werkt weer vermoeidheid in de hand. Het is een improductieve dag geworden. Vindt de baas ook niet leuk.
4. Buiten de deur lunchen. Er is ruime keuze voor gezond en duur, en goedkoop met koolhydraten. Dat laatste maakt dik en het vreet energie. De beste optie: maak je lunch thuis klaar en eet geen fabrieksvoedsel.
5. De tussendoorsnack. Ergens in de middag heb je trek en dan wordt een zak vet aan het bureau opengetrokken. De kruimels die je mond niet halen verbergen zich in je toetsenbord. De bacteriën die daar gedijen kunnen je ziek maken.

Dat files en ernstig vertraagde en volle treinen zorgen voor een hoge bloeddruk, gevolgd door hart- en vaatziekten wisten we natuurlijk al.

(Bron: Welingelichte kringen)