‘Derde werkplek’ in opmars

De ‘derde werkplek’ (niet thuis of op kantoor) is in opkomst. Dat blijkt uit onderzoek onder 17.000 bedrijven wereldwijd.

Het onderzoek is een initiatief van ZZA Responsive User Environments in samenwerking met Regus.Een ‘derde werkplek’ kan bijvoorbeeld een businesscentrum, bibliotheek, of een informele locatie zoals een koffiebar zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat werken op een ‘derde werkplek’ vele voordelen biedt zoals bijvoorbeeld een betere werk- privébalans, minder stress en een hogere productiviteit voor de werknemer, evenals kostenefficiëntie, schaalbaarheid en minder vastgoedkosten voor bedrijven.

Iets meer dan de helft (52 procent) van de werknemers die een ‘derde werkplek’ gebruiken, brengt meer dan drie dagen per week door in hun favoriete businesscentrum of op een andere ‘derde werkplek’. 70 procent van de gebruikers van businesscentra vindt dat dit productievere werkomgevingen zijn in vergelijking met de meer informele locaties.

Thuis werken
Veruit de meerderheid van de respondenten wilde niet thuis werken. Ze wilden werken tussen andere werkende mensen; deze andere werkenden rondom hen motiveert zonder dat het afleidt. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van de technologie en faciliteiten die thuis niet beschikbaar zijn. Bovendien kunnen ze zich zo focussen op hun werk zonder dat ze worden afgeleid door het huishouden.

Werk en privé
De mogelijkheid om te werken op een locatie vlakbij huis verbetert de werk-privébalans, de werktevredenheid en de productiviteit, zo blijkt uit het onderzoek. De gunstige ligging van de ‘derde werkplek’ werd door 73 procent van de respondenten genoemd als belangrijkste voordeel van werken op een ‘derde werkplek’. Het feit dat ze vlakbij huis werken, helpt de stress te verminderen, tijdrovend woon-werkverkeer en files te vermijden en hun CO2-uitstoot te verminderen.