Chocolade en sport

Zij die denken dat een gezonde leefstijl betekent dat je alle lekkernijen de deur moet wijzen, kunnen opgelucht ademhalen. Onderzoek wijst namelijk uit dat pure chocolade  een goed sportmaatje is.
Dat chocolade goed voor je kan zijn wezen eerdere studies al uit.

Liefhebbers van pure chocolade lopen minder risico op hart- en vaataandoeningen en beroertes. Het effect van chocolade op sportprestaties was echter nog nooit onderzocht.

Wetenschappers van de Universiteit van Californië gaven oudere, inactieve muizen een vloeibaar concentraat van het belangrijkste ingrediënt van cacao: de flavonoïde epicatechine. Een controlegroep kreeg dagelijks een gelijke hoeveelheid water.

Tredmolen
De helft van de muizen werd vervolgens dagelijks korte tijd in de tredmolen gezet. Ook van de placebogroep moest de helft aan de slag. Doel hiervan was niet om de muizen topfit te krijgen, wél om ze weer in beweging te krijgen.

Na vijftien dagen werden alle diertjes in de tredmolen gezet om te rennen tot ze niet meer konden. Ook werden biopten genomen van de spieren in de achterpootjes.

De ‘watermuizen’ bleken eerder uitgeput dan de ‘chocolademuizen’; ook de helft die dagelijks getraind had. De fitste diertjes waren de muizen die dagelijks getraind hadden én epicatechine gekregen hadden. Zij kwamen in afstand 50 procent verder dan de controledieren.

Energieproductie
Uit de biopten bleek dat de spieren van deze muizen nieuwe haarvaten en mitochondriën hadden aangemaakt. Hoe meer mitochondriën er in een spier aanwezig zijn hoe meer energie er uit de voedingsstoffen kan worden gehaald en hoe beter de spier tegen inspanning bestand is. Zowel bij de getrainde muizen als bij de ongetrainde muizen was er een verhoogde mitochondrische activiteit waarneembaar.

“Het lijkt erop dat spieren erg ontvankelijk zijn voor deze specifieke flavonoïde”, aldus onderzoeker Francisco Villarreal van de Universiteit van Californië. “Epicatechine zorgt duidelijk voor activiteit in het spierweefsel waardoor het uithoudingsvermogen bevorderd wordt.”

Pure vorm
Het onderzoek is gepubliceerd in The Journal of Physiology. Muizen zijn natuurlijk geen mensen, geven de wetenschappers daarin toe. Bovendien zouden mensen de flavonoïde natuurlijk niet in de meest pure vorm binnenkrijgen, maar in de vorm van chocolade. “Door de bewerking van chocolade gaat er veel epicatechine verloren”, stelt Villarrael. “Melkchocolade bevat bijna niets, terwijl het in pure chocolade nog rijkelijk aanwezig is.”

Allemaal aan de brokken pure chocolade dus? Helaas. Meer is in dit geval niet beter. Villarreal: “Een zeer kleine hoeveelheid volstaat om te sportprestatie te verbeteren. Dan moet je denken aan dagelijks zo’n vijf gram; ongeveer een half blokje. Grotere hoeveelheden doen het effect weer teniet.”