Calorieën verbranden, welke activiteiten zijn het meest effectief?

Calorieën verbranden doe je de hele dag door. Zelfs als je op de bank voor de tv hangt of slaapt. Maar je snapt zelf natuurlijk ook wel: hoe intensiever je beweegt, hoe meer calorieën je verbrandt en hoe beter dat voor de lijn dat is. Welke activiteiten zijn het meest effectief?

De calorieverbranding is niet voor iedereen gelijk. Het hangt af van je stofwisseling, je leeftijd en hoeveel je weegt. Sommige mensen hebben een snellere stofwisseling dan anderen en grote mensen verbruiken meer energie bij het sporten dan lichte mensen.

Heb je altijd al eens willen weten welke activiteit het meest effectief is als je calorieën wilt verbranden? Bestudeer onderstaande tabel dan eens. Daarin zie je hoeveel calorieën je gemiddeld per kilo lichaamsgewicht per uur verbruikt bij verschillende sporten. Vermenigvuldig het getal met je eigen gewicht en je ziet hoeveel calorieën jij per uur verbruikt. Let op: dit is wel een gemiddelde, want zoals gezegd hangt het ook van je stofwisseling af hoeveel jij per uur verbrandt.
                              
Aerobics: 6 kcal per kg per uur
Badminton: 4,5 kcal per kg per uur
Basketbal: 6 kcal per kg per uur
Fietsen (16 km/u): 4 kcal per kg per uur
Fitness: 5,5 kcal per kg per uur
Handbal: 8 kcal per kg per uur
Hardlopen (11 km/u): 11,5 kcal per kg per uur
Hockey: 8 kcal per kg per uur
Joggen (6 km/u): 7 kcal per kg per uur
Judo/karate: 10 kcal per kg per uur
Racefietsen (25-30 km/u): 12 kcal per kg per uur
Schaatsen: 7 kcal per kg per uur
Spinning: 9 kcal per kg per uur
Squash: 12 kcal per kg per uur
Tafeltennis: 4 kcal per kg per uur
Tennis: 7 kcal per kg per uur
Touwtje springen: 8 kcal per kg per uur
Voetbal: 7 kcal per kg per uur
Volleybal: 3 kcal per kg per uur
Wandelen (5 km/u): 3,5 kcal per kg per uur
Zwemmen: 6 kcal per kg per uur

Dus stel, je weegt 65 kilo en je gaat fietsen. Hiermee verbrand je dan ongeveer 4 calorieën per uur per kilo x 65 = 260 calorieën per uur. Ook als je op de bank zit verbruikt je lichaam calorieën: je lichaam heeft continu energie nodig om te functioneren. Wat daarbij voor iedereen geldt: hoe meer spiermassa je hebt, hoe hoger je verbranding is – ook als je niks doet.

Krachttraining helpt dus om je gewicht onder controle te houden. Als je regelmatig spierversterkende oefeningen doet, zul je geen echt dikke spieren ontwikkelen, maar krijgt je stofwisseling wel een boost. Je kunt natuurlijk de toestellen in de sportschool gebruiken voor zulke trainingen (vraag wel of een van de mensen in de sportschool je daar de eerste keer bij wil begeleiden), je kunt zelf gewichtjes kopen en er thuis mee aan de slag gaan en je kunt lessen als bodypump gaan volgen. Dat zijn groepslessen met spierversterkende oefeningen.

Hou je eigenlijk helemaal niet van sporten? Ook met allerlei dagelijkse bezigheden verbrand je calorieën. En dat kun je best een beetje opkrikken: neem de trap in plaats van de lift bijvoorbeeld. Met 12 minuten traplopen verbruik je namelijk makkelijk honderd calorieën. Die honderd calorieën kun je ook verbranden door 25 minuten te strijken of af te wassen, 20 minuten bedden op te maken, stof te zuigen of de vloer te dweilen of 40 minuten te koken. Ook tuinieren, de auto wassen en verven zijn goede workouts.

(Bron: Gezondheidsnet)