Baan zoeken via Twitter en LinkedIn niet populair.

Slechts een klein deel van de Nederlanders gebruikt social media kanalen als Twitter en LinkedIn om een nieuwe baan te vinden.

Dat blijkt uit een peiling van Jobbird.com onder 1367 respondenten. 7 procent van de werkzoekenden vindt LinkedIn de beste manier om aan een nieuwe baan te komen, bij Twitter ligt dat aandeel nog lager met 3 procent. Vacaturesites zijn het meest populair, bijna de helft van de ondervraagden vindt dat de beste manier om snel een nieuwe werkgever te vinden.

Eigen netwerk
Ruim een kwart van de baanzoekers geeft aan dat het gebruik van een eigen netwerk de kans op een nieuwe baan vergroot. Jan-Peter Cruiming, oprichter van Jobbird.com, vindt het opvallend om te zien dat baanzoekers naast de vacaturebanken aangeven dat hun netwerk de beste tool is om aan een nieuwe baan te komen.

“Je zou denken dat de sociale netwerken als Twitter en LinkedIn dan ook een veel grotere rol zouden spelen. De respondenten in deze peiling zijn al actief online, dat zij hun netwerk niet online, maar vooral real life benutten vind ik verrassend.”

Solliciteren via smartphone
De vacaturesite constateert een toenemend aandeel van bezoekers en sollicitanten via de mobiele site. Steeds vaker worden smartphones gebruikt om onderweg even snel het nieuwe aanbod aan vacatures door te spitten.

“Het zijn nu onzekere tijden voor werknemers. Ik kan me voorstellen dat het vinden van een nieuwe baan bij veel mensen door het hoofd spookt. Dat, in combinatie met de toename van het aantal smartphone gebruikers, leidt tot meer bezoekers op de mobiele sites. Mensen kunnen op elk moment van de dag vacatures checken, bijvoorbeeld op de terugweg van het werk of in de pauze’, aldus Cruiming.

(Bron: NU)