6 voedingstips om op gewicht te blijven

Een wondermiddel om af te vallen bestaat niet, als het te mooi klink dan is het vaak ook zo. En iedereen die ooit een afvalpoging gedaan heeft zal weten dat afvallen niet het moeilijkste is, maar op gewicht blijven! Hieronder volgen 6 tips om op gewicht te blijven:

1. Minder eten
Afvallen begint met minder eten. Van veel eten wordt je dik, maar ook van wat je binnenkrijgt. Let vooral op je suiker en (onverzadigd) vet gebruik. Hou eens een tijdje bij wat je eet. Ik raad aan de site van het voedingscentrum, maar er zijn ook steeds meer app’s voor op je telefoon waarmee je dit kan bijhouden. Je krijgt dan echt inzicht in wat je eet en wat er in je eten zit.

2. Verbrand meer energie
Alles wat je meer eet dan dat je nodig hebt wordt als vet opgeslagen. Meer bewegen zorgt voor meer energieverbranding. Daarom zijn ook de kleine aanpassingen van belang. Neem vaker de trap, de fiets, of dans als je je favoriete nummer op de radio hoort.

3. Kook zo onbewerkt mogelijk
Pak eens een recept van bijvoorbeeld zandkoekjes (boter, suiker, bloem en bakpoeder) en kijk eens in de winkel wat er in zandkoekjes zit. Zeker weten dat er andere ingrediënten in staan, waarschijnlijk heb je niet eens een idee wat het is. Maar kijk ook eens op pakjes kant en klaar mix, ook hiervoor geldt hetzelfde. Ga eens opzoek naar het recept en maakt het zelf.

4. Geniet van wat je eet
Geniet van de smaak van onbewerkt eten. En als je eens iets lekkers neemt, zorg er dan voor dat het echt lekker is. Denk alleen eens aan de geur van zelfgemaakte appeltaart. Dat is pas genieten!

5. Zorg voor balans
Als je een tijdje bijhoud wat je eet, zie je duidelijk wat je te veel en te weinig eet. Van vezels moet je bijvoorbeeld per dag 30 tot 40 gram binnenkrijgen. Dit lukt lang niet altijd. Probeer hierin meer balans te krijgen door meer vezels toe te voegen aan je maaltijden.

6. Emoties en eten is geen goede combinatie
We eten om te kunnen leven. Een reep chocolade troost ons niet, en tv kijken met een zak chips (die binnen een kwartier leeg is) is vaak een gewoonte. Probeer deze gewoontes te doorbreken. Eet alleen als het nodig is.